21 Ağustos 2015 Cuma

Linux'ta Masaüstü Ortamları

Özgür işletim sistemi Linux bilindiği üzere çok gelişmiş özelleştirme imkanlarına sahiptir. Bu nedenle kullanıcıların uğraşmayı sevdiği tek işletim sistemidir.Kişileştirme sadece masaüstü ortamlarla bitmiyor. Bunun yanında birçok simge seti ve gadgetla sistemi daha benzersiz hale getirebilirsiniz.
Linux'ta her sistem için bir masaüstü ortamı vardır. Örneğin güçlü sistemlerde KDE gibi modern bir ortam var iken, daha düşük sistemli bilgisayarlarda ise kaynak önemli olduğu için LXDE veya XFCE kullanılır. Ayrıca bu masaüstü sistemlerini UNIX gibi sistemlerde de kullanabilirsiniz.
 1. KDE 
Açılımı K Desktop Environment (K Masaüstü Ortamı) olan ortam Linux'un en çok kaynak yiyen masaüstü ortamıdır. Bunun nedeni görselliğe önem vermesidir. Görünüm açısından Windows'un masaüstü ortamına benzer. Çok fazla kişileştirilebilir ve bünyesinde çok fazla masaüstü aracı bulundurur(masaüstü saati vb.). Pencereyi sallarken gerçekten sallanma efekti vermesi, pencere açılırken daha hoş açılma animasyonları bu özelleştirmelere örnektir. En son sürümü KDE Plasma 5 olmasına rağmen birçok Linux dağıtımı halen KDE 4'ü kullanmaktadır.

Kimler Kullanmalı : Sistemi iyi olan ve işletim sisteminde görsellik isteyen kullanıcılar

KDE Plasma 5
KDE 4


 2. CINNAMON

Şimdi en sevdiğim masaüstü ortamını anlatacağım. Cinnamon masaüstü ortamıyla Linux Mint sayesinde tanıştım. Kesinlikle KDE'nin sistemlerini gereksinimleri beğenmeyip benzer bir kullanım arayan kullanıcılara öneririm. Programlar menüsü KDE ile birbirine yakındır. Windows'tan Linux'a yeni geçen kullanıcılar için en uygun masaüstü ortamdır. Şahsi fikrimce en fazla uyumu Linux Mint üzerinde göstermektedir.

3. GNOME

 
Şimdi birçok masaüstü ortamın atası olan GNOME'u anlatalım. Şahsen kötü gidişine çok üzülüyorum. GNOME 2 zamanlarında en sevdiğim masaüstü ortamıydı. Ancak modernleşme adına gitgide karmaşık bir görünüm almaya başladı. Görünüm gayet güzel itiraz etmiyorum ancak eğer çok fazla pencere kullanan bir kullanıcıysanız sistemin içinde kayboluyorsunuz. Eğer çok fazla pencere kullanmıyorsanız kullanmanızı öneririm. Çünkü görünümüne göre harcadığı sistem kaynağı gayet az. Umarım ki GNOME tasarımcıları kullanım kolaylığını biraz daha ön plana alırlar ve GNOME eski popülaritesine kavuşur.

4. XFCE
 

Şimdi tanıtacağım masaüstü ortamı benim görsellikle işim olmaz ben performanslı bir bilgisayar istiyorum diyenler için uygun. Sistem kaynaklarını diğer ortamlara göre daha az tüketir ancak görüntüsü biraz daha kötüdür. XFCE'e alternatif olarak LXDE masaüstünü de kullanabilirsiniz. Özellikle eski bilgisayarlarda kullanımı gayet yararlı olacaktır.




Bana göre kategorilerinde en iyi olan masaüstü ortamlarını inceledim. Bunun yanında Unity, Mate, LXDE gibi birçok masaüstü ortamı bulunmaktadır. Bütün masaüstü ortamlarını incelemeye kalksam bu yazı bir blog yazı olmaktan çıkıp bir kitap olur. Söylediğim gibi Linux bir dünya. İstediğiniz gibi özelleştirip kullanabilirsiz. Linux forumlarını gezerseniz bunun örneklerini göreceksiniz. Kullanıcılar işletim sistemini o kadar güzelleştirmiş ki sadece masaüstünü izlemek bile insana güzel geliyor. Umarım yazım sizlere yardımcı olmuştur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder